Posted by: ayah.biz | November 26, 2008

CODE OF ETHICS ON REPOSSESSION


NOTA: Dipetik dari website AffinBank : http://www.affinbank.com.my/banking/CodeofEthicsofRepo.pdf
Harap-harap tiada antara kita yang sampai tahap ini.

-Ayah.biz-

CODE OF ETHICS ON REPOSSESSION

i) As far as possible the number of authorised repossessors must be minimised unless circumstances warrants any additional assistance.
(Seboleh-bolehnya, jumlah pengambilan semula hakmilik yang dibenarkan hendaklah kecil melainkan keadaan memerlukan bantuan tambahan)
ii) Repossessors should only gain entry into premises with the knowledge and consent of the occupant.
(Pengambilan semula hakmilik hanya boleh memasuki kawasan tempat tinggal (premis) dengan pengetahuan dan kebenaran penghuni)
iii) Repossessors should be well mannered and dress decently. They should ensure the practise of professionalism and dignity in carrying out their work.
(Pengambilan semula hakmilik hendaklah bersopan dan berpakaian kemas. Mereka harus mengekalkan tahap professionalisma dan kewibawaan dalam menjalankan tugas mereka)
iv) The use of “strong arm tactics” of any kind is strictly prohibited in the performance of their work.
(Penggunaan tektik ganas (kekasaran) dalam apa jua bentuk adalah dilarang semasa menjalankan tugas mereka)
v) At the time of repossession, the repossessors should give a standard notice to the hirer informing him/her of the following :-
(Semasa mengambil semula milik, pengambilan semula hakmilik dimestikan mengemukakan notis kepada penyewa dan memaklumkan perkara-perkara berikut)
a. The address and telephone number of the finance company and the authorised officers he can contact immediately to resolve any problem.
(Alamat dan nombor telefon syarikat kewangan dan pegawai yang diberi kuasa untuk dihubungi segera bagi menyelesaikan apa-apa masalah)
b. The repossessors must give a reasonable time to the hirer to inspect the vehicle and remove his personal items and belongings.
(Pengambilan semula hakmilik sesebuah kenderaan perlu memberi masa yang berpatutan kepada penyewa untuk memeriksa kenderaan dan mengeluarkan barang-barang kepunyaannya)
vi) As far as possible, repossession should be undertaken in the presence of the hirer or any person authorised to that car.
(Seboleh-sebolehnya, pengambilan semula hakmilik hendaklah dijalankan dihadapan penyewa atau sesiapa ynag dibenarkan membawa kenderaan tersebut)
vii) Repossessors should at all times act in accordance with the laws and regulations in the performance of their works.
(Pengambilan semula hakmilik hendaklah pada bila-bila masa mengambil tindakan mengikut undang-undang dan peraturan yang sedia terpakai)
vii) All repossessors should be given and briefed on the Code of Ethics on repossession and abide by its terms. They should also observe any other Code of Ethics introduced by the Association of Hire Purchase Companies Malaysia, The Association of Finance Companies of Malaysia and the Ministry of Domestic Trade and Consumer Affairs from time to time.
(Semua pengambilan semula hakmilik perlu diberi salinan dan diberi taklimat mengenai Kod Etika Pengambilan Semula Hakmilik ini oleh syarikat yang memberi pinjaman dan mematuhi syarat-syarat yang dikenakan. Mereka perlu juga mematuhi mana-mana Kod Etika yang diperkenalkan dari masa ke semasa oleh Persatuan Syarikat-Syarikat Sewa Beli Malaysia, Persatuan Syarikat-Syariklat Kewangan Malaysia dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna)


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kategori

%d bloggers like this: